Maarakennusalalle hakee enemmän kuin on koulutuspaikkoja

Ammattitaitoisen työvoiman saanti huolestuttaa maarakennusalaa. Suomen Maarakentajien Keskusliiton Turun piiriyhdistyksen toiminnanjohtaja Jukka Annevirta toteaa, että opiskelupaikkojen määrää olisi syytä nostaa.

- Parina viime vuotena maarakennusalalle on hakenut enemmän ihmisiä kuin on voitu ottaa. Tässä on selkeä viesti valtiovallalle, että määrärahoja ja opiskelupaikkoja pitäisi lisätä. Ala on tällä hetkellä selkeästi ukkoutumassa.

Annevirran mukaan myös kouluttajista on suuri pula.

- Ammattitaitoisia kouluttajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Yksi vaihtoehto olisi lisätä oppisopimuskoulutusta ja oppilaitosyhteistyötä. Olisi hyvä saada muutamia yrityksiä sitoutumaan mukaan harjoitteluun.

Myös työmaa-alueiden turvallisuus on ollut laajasti esillä viime aikoina.

- Maarakennusalalla on otettu käyttöön lähes poikkeuksetta työturvallisuuskortti, jonka saa vasta, kun on suorittanut työmaiden yhteisiä pelisääntöjä käsittelevän koulutuksen. Esimerkiksi työmaan yleisjärjestykseen, kulkuväyliin, valaistukseen, telineisiin ja kaiteisiin on alettu kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota.

Annevirran mukaan myös työnantajat ovat olleet innostuneita työturvallisuuskortin käyttöönotosta.

- Työmailla sattuu paljon onnettomuuksia. Työnantajat ovat havainneet, että huomion kiinnittäminen turvallisuuteen vähentää huomattavasti työtapaturmista johtuvia onnettomuuksia.

Automaatio helpottaa rakennustöitä

Koneautomaatio helpottaa monia maarakennusalan töitä.

- Esimerkiksi monissa kaivinkoneissa on nykyään satelliittipaikannusjärjestelmiä hyväksikäyttäviä lisälaitteita, joista kuljettaja näkee eri työvaiheiden lopulliset muodot. Automaatio helpottaa kuskien työtä, mutta sen käyttö vaatii myös koulutusta, Annevirta kertoo.

Myös mobiilitiedonsiirtoa hyödynnetään yhä enemmän maarakentamisessa.

- Mobiilitiedonsiirrolla tarkoitetaan erilaisten tietojen siirtoa työkohteilta toimistoon ja päinvastoin. Se mahdollistaa monia asioita, joita ei vielä osata edes arvata. Tulevaisuudessa tieto on mahdollista siirtää suoraan suunnittelijan pöydältä kuljettajan näyttöruutuun.

Annevirta on tyytyväinen myös laatuvaatimusten ja määrämittausohjeiden yhdenmukaistamiseen.

- Määrämittausohjeita ja laatuvaatimuksia ollaan parhaillaan laatimassa samoihin kansiin, InfraRYL:iin. Yhdenmukaistaminen selkeyttää meidän työtämme huomattavasti. Aikaisemmin kaikilla oli omat ohjeensa.

Annevirran mukaan alalla puhuttavat myös kuntien tekemät kuljettajien pisteytykset.

- Kun kunnat valitsevat urakoitsijoita, kuljettajat laitetaan paremmuusjärjestykseen tiettyjen kriteerien mukaan. Muun muassa paikkakuntatuntemuksesta saa pisteitä. Käytännössä henkilökemiat vaikuttavat kuitenkin liian paljon ja pisteytys saattaa olla hyvin mielivaltaista, Annevirta tuumii.


Suomen Maarakentajien Keskusliiton Turun piiriyhdistyksen toiminnanjohtaja Jukka Annevirta kertoo, että ammattitaitoisia kaivinkoneen kuljettajia tarvittaisiin lisää.

hanna.vilo@y-lehti.fi

Julkaistu 06/2006        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa