Veri on vettä sakeampi

Oma sisko on paras yhteistyökumppani

Siskolle voi sanoa suoraan. Sisko ei koskaan valehtele eikä petä. Ehdoton rehellisyys, samanlainen maku ja sama näkemys helpottavat yhdessä yrittämistä. Ja rakkaus sisareen, sitähän se on, Sanna ja Marjo Suomela sanovat.

Sanna, 25 ja Marjo, 29 perustivat Kipikude -yrityksensä vajaa kaksi vuotta sitten. Pääasiassa käsinpainetuista kankaista valmistettuihin kodintekstiileihin erikoistunut yritys on päässyt poikkeuksellisen hyvin alkuun. Parhaillaan sisarukset ahkeroivat Japaniin lähtevän, muun muassa esiliinoja ja pyykkipusseja sisältävän lähetyksen parissa. Suomessa Kipikuteen tuotteita on myynnissä turkulaisessa Idea Estradissa, porvoolaisessa Design Delissä ja helsinkiläisessä Wandassa.

- Yritys lähti käyntiin vähän varkain. Ihmiset näkivät käsitöitämme ja halusivat ostaa niitä. Ensimmäinen varsinainen tuotteemme oli Muusa-kissakuvioinen patalappu-tarjotin yhdistelmä, Sanna Suomela kertoo. Hän työskentelee yrityksessä täysipäiväisesti. Marjo on töissä sikäli kuin ehtii tekstiiliartesaaniopinnoiltaan.

- Sanna on yrityksen johtaja. Hän on nuorempi, mutta henkisesti tunnen itseni enemmän pikkusiskoksi, Marjo sanoo.

Käytännön asioista ei kiistellä

Sisarusten kesken riitelykin on helppoa. Sanna ja Marjo väittävät, että riidat ovat aika harvinaisia ja menevät nopeasti ohi. Jos kiistoja tulee, ne koskevat yleensä taiteellisia ratkaisuja. Yrityksen hoitamisesta molemmilla on sama näkemys.

- Olemme molemmat yhtä tiukasti sitoutuneita yritykseen, vaikka Sanna on fyysisesti enemmän työpaikalla.

Yrittämisen alkeita Suomelan sisarukset ovat oppineet jo kotona lvi-alan yrittäjänä toimineelta isältään. Muuten asioita opetellaan kantapään kautta.

- Yrittäjäkursseja ei ehditty käymään, ennen kuin yritys alkoi syntyä. Kaikki on silti mennyt hyvin, neuvoja olemme saaneet kirjanpitäjältä ja verotoimistosta. Ainoa, missä joskus kaipaisimme neuvoja, on markkinointi. Sitten, kun markkinointiin on varaa, Sanna toteaa.



Sisar on eri asia kuin paraskaan ystävä, Marjo(oik.) ja Sanna Suomela vakuuttavat. Pääkallokuvio on yksi Kipikuteen suosituimmista kuoseista, siitä on tehty jopa potkuhousut.

-pv

Julkaistu 09/2006        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa