Risteilylaivojen kunnossapitobisnes kasvaa vauhdilla

Uivan hotellin modernisointi ja huoltaminen on valtava palapeli



Yhteistyö on jotain, josta molemmat osapuolet hyötyvät. Yksipuolinen "yhteistyö" olisi hyväksikäyttöä, Inkeri Lehti Almaco Groupista toteaa.

Vice President Sale & Marketing Lehti oli vain lyhyellä käynnillä Almacon Raision toimistossa. Hänen oma työhuoneensa on Floridassa, jossa on yksi yrityksen kolmesta ulkomaantoimistosta. Muut sijaitsevat Ranskassa ja Italiassa.

1998 perustettu Almaco suunnittelee ja toteuttaa risteilijöiden huolto-, kunnossapito- ja modernisointiohjelmia. Lisäksi se toimittaa laivoille ravintola- ja keittiökalusteita. Yrityksessä työskentelee 70 ihmistä ja sillä on viitisensataa yhteistyökumppania, jotka toteuttavat Almacon suunnitelmat.

- Teemme yhteistyötä kahteen suuntaan: risteilyvarustamoihin ja telakoille päin sekä omien toimittajiemme kanssa. Yhteistyön syvyys vaihtelee sen mukaan, mikä yritys on kyseessä. Kun olemme itse toimittajia, meidän on tunnettava asiakasorganisaatio syvällisesti, pystyttävä todella asettumaan asiakkaan saappaisiin. Omien toimittajiemme kohdalla on tärkeää varmistaa, että yritysten toiminta on terveellä pohjalla, Lehti sanoo.

Laaja asiantuntijaverkko käytössä

Syvällisintä yhteistyötä Almaco tekee Royal Caribbean Cruises -varustamon kanssa. Turussakin rakennettuihin loistoristeilijöihin tehdään esimerkiksi yksityiskohtaisia kunnossapito-ohjelmia.

- Laivan oma henkilökunta vaihtuu muutaman kuukauden välein, eikä kokonaiskuvaa kunnossapidosta ehkä pystytä muodostamaan tarpeeksi tehokkaasti. Me hankimme tarvittavat asiantuntijat ja teemme suunnitelman, jonka mukaan vaikkapa laivan tiskikoneet huolletaan tai ne vaihdetaan. Risteilijäpuolella tulee riittämään töitä, sillä kymmenkunta vuotta sitten rakennettiin valtava määrä laivoja, jotka nyt alkavat olla kipeästi uudistamisen tarpeessa.

Suomalainen suorasukaisuus hämmentää

Inkeri Lehden työtoverit ovat suomalaisia, ranskalaisia ja amerikkalaisia. Kulttuurien väliset erot näkyvät työssä, Lehti kertoo.

- Suomalaisten suorasukainen tapa esittää asioita voi hämmentää. Suomalaisten kannattaisi harjoitella muutama englanninkielinen kohteliaisuusfraasi, joita käyttämällä voi pehmentää vaikka sähköpostiviestejä. Kielitaidon ei tarvitse heti olla täydellinen, tärkeämpää on esittää asia kohteliaasti.

Amerikkalainen työkulttuuri ihannoi tarmokkuutta, terveyttä, joka ei koskaan petä ja syvää omistautumista työpaikalle. Päivät ovat pitkiä, ylitöitä tehdään mukisematta ja lomaksi riittää pari viikkoa.

- Amerikkalaiset eivät mielellään pidä esimerkiksi sairaslomia, sillä se voitaisiin tulkita heikkoudeksi, joka estää uralla etenemisen, Lehti kertoo.



Sujuvan yhteistyön kannalta on tärkeää olla lähellä asiakasta, Inkeri Lehti sanoo. Hän matkustaa noin kerran kuussa Eurooppaan Almacon asioissa. Oma työpöytä on Miamin lähellä Floridassa, isojen risteilyvarustamoiden tuntumassa.

-pv

Julkaistu 09/2006        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa