Illalla pitää olla enemmän rahaa kuin aamulla

11/2006

"Voitto kotiin – ei kilpailijalle!"

Olli E. Juvonen

Gummerus kirjapaino Oy 2002

Yritykset tavoittelevat voitollista tulosta ja haluavat säilyttää kannattavuuden. Olli E. Juvonen on kirjoittanut helppolukuisen ja kiinnostavan kirjan yrityksen taloudellisen menestyksen perustekijöistä. Kirja on täynnä arkisia, kuvaavia, ymmärrettäviä ja samalla tehokkaita esimerkkejä onnistumisista ja epäonnistumisista sekä niiden syistä. Bisneksen yksinkertaisuus korostuu toteamuksessa: ”illalla täytyy olla rahaa enemmän kuin aamulla”.

Kirja jakautuu muutamiin selkeisiin yrityksen menestyksen osa-alueisiin, joista tärkeimmät ovat asiakas, raha, kaupanteko ja tuotteet. Jokaista osa-aluetta kohden Juvonen kertoo lukuisia arkisia mutta hämmästyttävän selkeitä esimerkkejä – hämmästyttäviä siinä mielessä miten usein niitä yritysten toiminnassa kohtaa.

Kolme signaalia on alamäen merkki

Juvonen kertoo kirjassa hiljaisista signaaleista jotka varoittavat yrityksen tulevasta alamäestä. Useimmiten yksittäisiin pieniin merkkeihin ei kuitenkaan suhtauduta riittävän vakavasti jotta alamäki vältettäisiin. Jos kirjan lukija havaitsee omassa tai yrityksensä toiminnassa kolme varoittavaa signaalia, joiden vaikutuksen hän pystyy minimoimaan, on lukeminen ollut kannattava investointi ja johtaa uusiin kehitystoimiin.

Juvonen tarkastelee suomalaista yrityselämää myös eurooppalaisesta näkökulmasta ja muistuttaa maanosamme asukasjakautumasta: Amsterdamista kun piirtää 500 kilometrin säteen ympyrän, on alueella 160 miljoonaa asukasta. Melkoinen potentiaali verrattuna Suomen muutamaan miljoonaan ihmiseen. Juvonen kehottaa miettimään tätä jakautumaa kun arvioidaan Suomen kiinnostavuutta eurooppalaisessa yrityselämässä ja eurooppalaisten asiakkaiden silmin.

Potkujen antaminen on reilua

Potkujen antamiseen Juvonen tuo kokonaan uuden näkökulman selittäessään miten potkujen antaminen työntekijälle on reilua tietyissä tilanteissa sekä omistajille, rahoittajille, asiakkaille, pomoille, työtovereille, alaisille, potkittavan perheelle sekä itselleen irtisanottavalle. Suomalaisten pomojen rohkeutta ja suoraselkäisyyttä Juvonen peräänkuuluttaa ja arvostelee suomalaisten yleistä tapaa haudata vaikeat asiat maton alle.

Raha, kassavirta ja tulos

Kirjan mukaan suomalaiset pelkäävät puhua rahasta. Markkinaosuus, asiakasmäärä, tuotekehitysprojektit tai henkilöstö vilisevät yritysjohdon ja myyntihenkilöstön puheissa, kun niiden sijaan tulisi puhua rahasta, kassavirrasta ja tuloksesta.

Kirjan teksti on suoraa ja rohkeaa ja tosielämän esimerkkejä on vähintäänkin riittävästi. Ravisteleva ja suositeltava teos suomalaiselle yrittäjälle ja yritysjohtajalle.
Anna Mäki