Ammattikirjallisuutta jouluna

12/2006

"Markkinointia rakkaudella - inspiraation siemeniä sisäiseen yrittäjyyteen"

Anja Kulovesi

Yrityskirjat Oy 2002

Jos jouluna on pakko lukea ammattikirjallisuutta, on tässä hyvä vaihtoehto. Kirja sopii joulun lempeään tunnelmaan ja antaa eväitä entistä pehmeämpään yrittäjyysvuoteen 2007. "Markkinointia rakkaudella" ei ole oikeastaan businesskirja laisinkaan. Anja Kulovesi sukeltaa itämaisiin kulttuureihin ja symbolikieleen. Onko uusi pehmeä yrittäjyystrendi sivuuttamassa kovan kvartaaliajattelun?

Anja Kulovesi on hankkinut kokemuksensa kansainvälisessä yritysmaailmassa sekä pienyrittäjänä. Kuloveden teos on mielenkiintoinen yhdistelmä syvällisiä filosofioita ja arkista yrittäjän elämää. Joulunpyhät taitaa olla ainoa ajankohta jolloin perusyrittäjä malttaa syventyä tämän kaltaiseen teokseen. Kannattaisi ehkä syventyä useamminkin. Kirja avartaa yrittäjän näkökulmaa symboliikkaan yritystoiminnan osana.

Tiibetiläiset riitit puusepänverstaassa

Kulovesi kannustaa pohtimaan yrittäjyyttä tavallista laajemmasta näkökulmasta, mutta antaa samalla vinkkejä jopa käytännön yritysideoista. Viiden tiibetiläisen riitin hyödyntäminen puusepänverstaassa tai elintarvikekaupassa ei välttämättä onnistu ensilukemalta. Kulovesi toteaa itsekin, että jos lukija on tyytyväinen analyyttiseen ajatteluun ja tutkimustulosten hyödyntämiseen liiketoiminnan onnistumiseksi, voi kyseisen luvun jättää väliin. Henkilölle, jolle itämaiset filosofiat ovat täysin vieraita, on kirjan lukeminen ehkä lähinnä huvittava kokemus.

Aasian hengellisen maailman jälkeen kirjassa loikataan Havaijille. Yksi kirjan kappale on omistettu sen pohdinnalle, miten markkinointi onnistuisi aloha-asenteella. Kyseinen tervehdys rakentuu uskomukselle, että kaikkien ihmisten kohtalot on kytketty toisiinsa maailmankaikkeudessa, jossa kaikki on yhtä. Siksi harmoniaan pyrkiminen kannattaa ja jokaisen yksittäisen ihmisen hyvinvointi on hyödyksi myös kaikille muille.

Edelläkävijät etsivät yksinkertaisuutta

Kirjan opit ja asenne soveltuvat varmasti erinomaisesti luontaishoitoalan yrittäjälle, mutta hieman vaikealta tuntuu kuvitella metallialan yrittäjää syventymässä Kuloveden tarjoamaan elämysmatkaan. Ainakaan muulloin kuin joulunpyhinä.

Merkittävin ja painavin yritysmarkkinointiin liittyvä viesti kirjassa on kuitenkin ajankohtainen: runsaus ei enää ole ostajille suurin houkutin. Edelläkävijät etsivät yksinkertaisuutta ja ainutlaatuisuutta. Ja menestystä tavoittelevan yrittäjän on syytä pohtia markkinointiaan ja tuotekehitystään juuri edelläkävijöiden tarpeiden ja toiveiden mukaan.

Maailma muuttuu, ja siinä samalla ilmeisesti yrittäjyyskirjallisuuskin.
Anna Mäki

SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja