ARVOSTA MUITA JA MENESTY
02/2007Tässä sarjassa arvioidaan yrityksille ja yrittäjille suunnattuja kirjoja. Niiden luettavuutta, houkuttelevuutta ja käyttökelpoisuutta yritystoiminnan tukena ja helpottajana.
"Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa"
Carnegie, Dale
WS Bookwell Oy 2001
Julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1937
Miten 70 vuotta sitten kirjoitettu teos voisi palvella tämän päivän yrittäjää? Voivatko 1800-luvun Euroopasta olevat esimerkit edistää yritystoimintaa?
Teoksen kirjoittaja, Dale Carnegie, opetti vuodesta 1912 lähtien USA:ssa puhetaitoa ja ja suhdetoimintaa. Kirja kirjoitettiin luentojen tueksi ja kurssin oppikirjaksi. Kirjoittamisen tyyli on mukavan leppoisa ja sen 70 vuoden ikä näkyy lähinnä ikivanhoissa esimerkkitapauksissa ja historiallisissa henkilöviittauksissa. Kymmenien muiden esimerkkihenkilöiden joukossa vilahtavat mm. Theodore Roosevelt ja Enrico Caruso.
Maailma ympärillämme on muuttunut, mutta ihminen on pysynyt yllättävän samanlaisena. Kirjan Charles Dickens -esimerkin sijaan voisi tarinaa hieman muokkaamalla kirjoittaa Jari Sarasvuon nimen
Carnegie neuvoo miten tulla paremmin toimeen muiden ihmisten kanssa jokapäiväisessä elämässä ja sosiaalisessa kanssakäymisessä. Kun tämän osaa, pärjää sekä muiden ihmisten johtajana että asiakaspalvelijana. Samat menettelytavat sopivat myös perhe-elämään ja lastenkasvatukseen
Menestys, ystävät ja vaikutusvalta saattavat kuulostaa pinnallisilta tavoitteilta tämän päivän ihmisen korviin. Yrittäjälle taloudellinen pärjääminen, hyvä verkostoituminen, asiakaspalvelutaito ja mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihin ovat kuitenkin ensiarvoisen tärkeitä tavoitteita. Ja suunnilleen sama asia kuin teoksen otsikko.
Kirjan neljäs osa on erityisen sopiva yrittäjälle. Luvussa käsitellään ihmisten muuttamista loukkaamatta heitä. Kannustamisen voima on mahtava. Maailmaa pitää oppia katsomaan toisen ihmisen silmin.
”Ihminen ei ole looginen luontokappale. Häntä hallitsevat tunteet, ennakkoluulot, ylpeys ja turhamaisuus. Käytämme vain pientä osaa fyysisistä ja henkisistä voimavaroistamme. Ihminen elää kaukana omien mahdollisuuksiensa rajojen sisäpuolella." Näkemys 30-luvulta pitää edelleen paikkansa. Kirjan tavoitteena on auttaa lukijaa löytämään omat piilevät voimansa ja auttaa varustautumaan paremmin kohtaamaan elämän erilaiset tilanteet.
Hauska ja iästään huolimatta ajankohtainen lukukokemus. Kirjaa on myyty lähes 20 miljoonaa kappaletta.
Anna Mäki