KUN KÄYTETTÄVISSÄ ON ENEMMÄN JÄRKEÄ KUIN RAHAA

04/2007

Tässä sarjassa arvioidaan yrityksille ja yrittäjille suunnattuja kirjoja. Niiden luettavuutta, houkuttelevuutta ja käyttökelpoisuutta yritystoiminnan tukena ja helpottajana.

”Sissimarkkinointi”

Parantainen, Jari

Talentum 2007

Pienyrittäjän markkinointibudjetti on yleensä pieni. Markkinointi ja mainonta pitää pystyä kohdentamaan tarkoin, sen teho pitää pystyä mittaamaan ja hyötysuhteen pitää olla mahdollisimman korkea.

Jari Parantaisen kirja avaa pienyrityksen markkinoinnille kokonaan uudet näkymät. Sissimarkkinointi ei ensilukemalta vaikuta markkinoinnilta lainkaan. Rahaa tarvitaan vähän, mutta kaikki uskaliaatkin ideat otetaan käyttöön. Maksimitulosta tavoitellaan minimipanoksin.

Parantaisen mukaan markkinoinnissa suurin riski on olla ottamatta riskejä. Markkinointi, joka ei loukkaa ketään, imee vuosittain miljoonia euroja yrittäjien rahaa - ja usein lähes ilman tulosta. Moni markkinoinnin ammattilainen on sitä mieltä, että kampanja joka ei loukkaa ketään on huono.

Sissimarkkinointi ei koskaan ole business-to-business -markkinointia. Sissimarkkinoinnin kohde on aina ihminen. Sissimarkkinointi vaatii aikaa, energiaa ja mielikuvitusta, ei niinkään rahaa. Siinä yhdistellään useita markkinoinnin keinoja ja osumistarkkuus on korkea. Myyntiä on aina helppo kasvattaa tuloksen kustannuksella, mutta sissimarkkinoinnissa mitataan vain viivan alle jäävää tulosta.

Kilpailija ei aina havaitse sissimarkkinointia, eikä näin pysty hyödyntämään ja kopioimaan samoja keinoja. Sissimarkkinoinnissa ratkaistaan kuluttajan ongelma ja tarjotaan selkeästi rahassa mitattava hyöty.

Yhtenä esimerkkinä onnistuneesta sissimarkkinoinnista kirjassa esitetään Bauhausin kampanja, jossa liikkeestä ostetut kuuset otettiin joulun jälkeen takaisin ja asiakas sai kuusen hintaa vastaavan lahjakortin. Kampanja täytti liikkeen sekä joulun alla että vuoden hiljaisimpana kuukautena, tammikuussa. Monet taloyhtiöt kiinnittivät Bauhausin ilmoituksen seinälle ja tekivät näin osan yrityksen markkinointityöstä . Kuusten poiskuljettamiseen liittyvä jäteongelma ratkaistiin taloyhtiöiden puolesta.

Sissimarkkinoinniksi kelpaavana esimerkkinä tulee mieleen myös perinteisen kiinteistövälitysalan yritys, Vuokko Lahtela, joka viime aikoina on esiintynyt lehtien palstoilla omaperäisine mainoksineen.

Parantaisen kirja ravistaa muuttamaan koko markkinoinnin perusajattelun: onko myyjä ylipäänsä tarpeellinen? Voidaanko tavarat tai palvelut saada kaupaksi muutenkin?

Pienyrittäjä on useimmiten hyvä sissimarkkinoija. Rohkea, ahkera, tuloshakuinen ja sosiaalisesti taitava. Kirja on yrittäjälle innostavaa luettavaa ja sen 300 sivua tekee mieli ahmia.

Toki sissimarkkinoinnissa on riskinsä, mutta niitähän yrittäjä on tottunut ottamaan.
Anna Mäki