NYKYPÄIVÄN PARATIISI

02/2009

Tässä sarjassa arvioidaan yrityksille ja yrittäjille suunnattuja kirjoja. Niiden luettavuutta, houkuttelevuutta ja käyttökelpoisuutta yritystoiminnan tukena ja helpottajana.

Päivä naisten paratiisissa
Anna Kortelainen
2005 WSOY


Shoppailuterapian hyväksyminen naisten ahdistuksen hoitomuodoksi kelakorvauksineen kaikkineen ei välttämättä ole kovin kaukainen tai utopistinen tulevaisuudenkuva. Miten moni sukupuoleni edustajista lohduttaakaan itseään valikoimalla kauneimmin pakatun suklaapatukan kaupan hyllystä tai hypistelemällä eri värisiä paitapuseroita vaateosaston henkareilla päätyäkseen lopulta ostospäivän kliimaksina valitsemaan täysin käyttökelvottoman, mutta ihanan pitsisen avokaulaisen puseron laventelissa tuoksutetun sovitushuoneen hoikentavien peilien edessä.

Kansainvälisen tutkimuksen mukaan 70 prosenttia ostoskeskuksissa tehdyistä ostoksista on naisten tekemiä ja kaksi kolmasosaa kävijöistä naisia. Kulutustavaramarkkinoiden ohjakset ovat naisten käsissä.

Juuri minkään tavaran ostopäätöstä ei tehdä loogisin järkiperustein. Valinnassa on aina mukana opittuja ja omaksuttuja arvoja, tuotteen statusta, ostoympäristön tunnelmaa ja odotusta ostamisen jälkeisestä mielihyvän tunteesta. Sama pätee paitsi naisille suunniteltuihin tavarataloihin niin yhtä hyvin myös työkalu- tai autokauppoihin.

Historioitsija ja tietokirjailija Anna Kortelainen on kirjoittanut laajan ja kiinnostavan tutkielman tavaratalon historiasta. Neljäänsataan sivuun mahtuu kokonainen naisten maailma ja kulutuskäyttäytymisen selitysoppi. Tavaratalon maailmassa oli jotain naisen syvimpiin vaistoihin vetoavaa jo 1800-luvun puolivälissä, kun Gustave Eiffelin myötävaikutuksella suunniteltu maailman ensimmäinen tavaratalo avattiin Pariisissa.

Naisille suunnatun myymälän tai palveluyrityksen avaamista suunnitteleva yrittäjä ei saa jättää tätä kirjaa lukematta. Kirja on täynnä opastusta ostamisen psykologiaan. Kortelainen listaa ne olennaiset asiat, joita shoppaajat rakastavat. Seuraavalla listalla ovat kaupan alan yrittäjille varoituksena ne asiat, joita innokkaimmat shoppaajat inhoavat. Tavaratalojen arkkitehtuuri, sisustusosastot ja näyteikkunoiden somistukset saavat omat analyysinsä.

Joskus aikanaan arveltiin, että liiallinen shoppailu ja ostovimma myrkyttäisivät naisten mielenterveyden. Kysy naiselta! Asiahan on kokonaan toisin päin! Kuluttaminen on monelle naiselle parasta terapiaa ja itseilmaisua. Miesyrittäjänkin kannattaa muistaa tämä, kun tarjoaa tuotteitaan tai palvelujaan naisasiakkaille.

Yrittäjälle sopiva erinomainen ja kiinnostava historiateos.Teoksen ainoa epäkohta taitaa olla se ettei se käy sänkylukemiseksi kokonsa ja painonsa vuoksi.
Anna Mäki