
Palvelumaksut käyttöön
Suomen kolmanneksi suurin ja suurin yksityinen matkatoimisto MatkaKaleva Oy järjestää pääasiassa liikematkoja. Sen palveluksessa on kotimaassa yli 300 ihmistä, Turussa heistä työskentelee seitsemän. Ainoana matkatoimistona MatkaKalevalla on ISO 9002 laatu -sertifikaatti.
- Hyvä ammattitaito, ystävällisyys, palvelualttius, toimistopäällikkö Arja Salahetdin listaa laatutekijöitä.
Matkatoimiston kilpailuvalttina palvelun merkitys korostuu. Vuoden alusta matkatoimistot ovat ryhtyneet perimään palvelumaksuja, sillä lentoyhtiöt, hotellit ja autovuokraamot ovat pienentäneet matkatoimistoille maksettavia osuuksiaan.
- Matkojen hinnoissa tämä ei näy, Salahetdin huomauttaa.
Ensimmäistä kertaa liikematkalle lähtevän kannattaa kysellä matkatoimistosta kaikki epäselvät asiat pienimpiä yksityiskohtia myöten, Arja Salahetdin MatkaKalevasta opastaa.
MatkaKalevan liikematka-asiakkaat ovat kaikenkokoisia yrityksiä. Yhteistä ovat tiukat aikataulut sillä matkalle pitää päästä nopeasti ja joskus järjestelyihin on aikaa vain pari tuntia. Vuodesta -74 alalla ollut Arja Salahetdin on nähnyt, miten matkustaminen on arkipäiväistynyt.
- Paljon matkustavat liikemiehet eivät halua muuta kuin tehdä nopeasti työt ja päästä heti pois. Vapaa-ajan palveluita haluavat enemmän ne jotka matkustavat harvemmin. Muutos 70-lukuun on selkeä myös siinä, että kun liikematkalaiset aiemmin olivat lähes aina miehiä, nyt naisten osuus on kasvanut.
Ensikertalaista liikematkalle lähtijää Arja Salahetdin rohkaisee kysymään kaikkea, mikä tuntuu epäselvältä.
- Neuvonta kuuluu ilman muuta palveluun. Paitsi ihan käytännön asioita on hyvä myös tuntea paikallista kulttuuria. Jossakin maassa voi olla hyvin tärkeää vaikkapa se, missä hotellissa vieras asuu. Matkatoimistoissa on valtavasti kokemusta ja sitä saavat asiakkaat vapaasti hyödyntää, Salahetdin vakuuttaa.
Maailman tapahtumat, sodat ja maanjäristykset heijastuvat matkatoimistotyöhön heti. Kotoinen
90-luvun alun lama tuntuu yhä siinä, että yrityksissä seurataan matkakuluja hyvin tarkkaan.
- Yrityksistä ei matkusteta turhaan minnekään, Salahetdin sanoo.
Yrittäjyysvuosikymmen yrityskoulutus-lehti 1/00