
Liikematkan järjestäjältä vaaditaan kokemusta ja joustavuutta
Sähköpostien ja faxien yleisyydestä huolimatta liikematka on yhä edelleen keino tehdä kauppaa. Laman jälkeisestä Suomesta matkustetaan ahkerasti, mutta kustannuksia seurataan tarkkaan. Matkatoimistoilta vaaditaan nopeutta, joustavuutta ja paikallisten kulttuurien tuntemista. Asiakkaat haluavat vaihtoehtoja ja niitä löytyy ainakin lentohinnoista, pahimmillaan tai parhaimmillaan samalla lennolla voi olla jopa kymmeniä eri hintoja.
Liikematkalle pääsee vaikka keskelle viidakkoa
Matkatalo Tourneen asiakkaista noin 60 prosenttia on liikematkalaisia. Pääosa liikematkoista tehdään Keski-Eurooppaan ja muihin Pohjoismaihin. Tähän mennessä eksoottisin paikka, jonne liikematkalainen on halunnut, on Qingdaon kaupunki Kiinassa.
- Joka paikkaan pääsee, joskus se vain vaatii vähän enemmän järjestelyjä, toimistopäällikkö Leena Rantalaiho kertoo. Liikematkan järjestäminen on usein helpompaa kuin lomamatkan, sillä asiakas ainakin tietää, minne haluaa ja miksi.
Matkatoimiston kautta liikematkalle lähtevät ovat usein pk-yritysten työntekijöitä tai yrittäjiä. Suurissa yrityksissä matkajärjestelyt hoidetaan talojen sisällä. Matkan järjestäminen omin päin onnistuu verraten helposti, mutta aikaa ja rahaa säästyy, kun sen jättää matkatoimiston huoleksi.
- Säästöä syntyy paitsi ajansäästönä, lähinnä siitä, että matkatoimisto tarjoaa asiakkaalle vaihtoehtoja. Esimerkiksi lentoyhtiöt ja hotellit tarjoavat erilaisia hintoja ja sovittamalla nämä yhteen kokonaispaketin hinta voi olla paljon edullisempi kuin omin päin tilattuina, Rantalaiho kertoo.
Liikematkan järjestelyissä on tyypillistä kova kiire. Matkalle halutaan usein jo tilausta seuraavana päivänä. Kova kiire voi tuottaa hankaluuksia kun matkustetaan maihin, joihin tarvitaan viisumi. Viisumien saanti ei kuitenkaan ole matkatoimiston ripeydestä kiinni, vaan riippuu konsulaateista.
Internet ja sähköposti ovat lähes syrjäyttäneet puhelimen matkajärjestelyissä. Asiakkaat ottavat yhteyttä edelleen puhelimitse, mutta myös sähköpostilla ja faksilla. Matkatoimistovirkailijat käyttävät valtaosin sähköisiä yhteyksiä työssään.
- Tavallaan se on helpottanut tätä työtä, mutta toisaalta kaikki muuttuu paljon nopeammin kuin ennen. Olen ollut kolmekymmentä vuotta alalla ja takavuosina saattoi asiakkaalle kertoa, miten joku asia varmasti on, kun se oli näin kaksi vuotta sitten. Tänään se ei enää käy, mitään ei voi sanoa varmasti, ennen kuin on sen tarkistanut, Leena Rantalaiho sanoo.
Pirkko Varjo
Yrittäjyysvuosikymmen yrityskoulutus-lehti 1/00