
Ruutananperäläisyys auttaa tuloksenteossa
Oulussa on parhaillaan alkanut sadasyhdestoista Konsulttitoimisto Seppo Hoffrénin järjestämä toimitusjohtajakurssi. Ensimmäinen, lähinnä PK-yritysjohtajille suunnattu kurssi pidettiin 1991.
- Mikään koulutus ei ole valmistanut johtamiseen, armeijaa ehkä lukuunottamatta. Ammattikouluissa opetetaan tekemään, mutta johtamisessa onkin kyse siitä, että pitää saada muut tekemään, Seppo Hoffrén kertoo.
- Vaikka näkökulma onkin PK-näkökulma, pätevät samat lainalaisuudet kaikessa yritystoiminnassa. Kurssin tavoitteena on yrityskokonaisuuden hoito kohtuullisen tasapainoisesti eli kurssin käynyt ainakin tietää, mitä pitäisi tietää, Hoffrén sanoo.
Konsulttitoimisto Seppo Hoffrén kouluttaa, konsultoi, tekee tutkimus- ja selvitystyötä yrityksille lähes 26:n miljoonan markan budjetilla useissa eri maissa. Puolet liikevaihdosta tulee Suomesta. Hoffrén itse sanoo pyrkivänsä kaikessa toiminnassa mahdollisimman lähelle käytäntöä ja toiminnan johtoajatuksena on leppoisa ruutananperäläinen filosofia.
- Me olemme johtava ruutananperäläinen konsulttitoimisto, Hoffrén veistelee. Ruutananperä ei ole paikka vaan lähinnä asenne. Tehdään eikä vain puhuta.
Maailmalla on tunnettava kumppanit
Konsulttitoimisto Seppo Hoffrénin toiminnan toinen suuri alue on kansainvälistymiskoulutus. Yrityksiä autetaan kontaktien luomisessa ja opastetaan toimimaan isommilla markkinoilla.
- Suomalaisilla yrityksillä on tavattomasti valmiuksia kansainvälistymiseen. Meillä on moniin muihin verrattuna erittäin hyvä kielitaito, me olemme luotettavia ja turvallisia kauppakumppaneita. Esimerkiksi Britanniassa yrityksiin palkataan työntekijöitä, joiden tehtävänä on karhuta asiakkaiden maksuja. Siellä ollaan tavattoman hämmästyneitä kun Suomessa ei moisilla työntekijöillä ole mitään virkaa, täällä ihmiset maksavat laskunsa ajallaan!
Perusasiat kansainvälistymiseen ovat kunnossa, mutta esteiksi nousevat arkuus käyttää kielitaitoa ja henkilökohtaisten kontaktien väheksyminen. Mitä etelämmäs mennään, sitä tärkeämpää on tuntea kauppakumppani henkilökohtaisesti. Kirjeisiin on vastattava, eikä kauppaa synny kylmiä fakseja lähettämällä.
- Pitää mennä itse käymään kerran jos toisenkin. Sitten, kun asiakassuhde kerran on syntynyt, sille ollaan yleensä uskollisia, Hoffrén painottaa.
Juuri nyt on Seppo Hoffrénin mukaan otollinen aika kansainvälistymiseen. Vuoteen 2006 me elämme vielä kuherruskuukautta EU:n kanssa, mutta sen jälkeen markkinoille ovat tulossa halvan työvoiman maat Unkari, Tsekki ja Puola. Millä tahansa mittarilla mitattuna Suomi on niiden rinnalla vauras hyvinvointivaltio ja ilman muuta maksumiehen asemassa.
Pirkko Varjo
Yrittäjyysvuosikymmen yrityskoulutus-lehti 2/99